Publicerad: 2012-08-07

Rysslands Vetenskapsakademi hedrar fysikprofessor

NYHET Den 4 juli tilldelades Lennart Stenflo, professor emeritus i plasmafysik vid Umeå universitet, Rysslands Vetenskapsakademis insignier av dess vice preses Vladimir Fortov samt av Rysslands Sverigeambassadör Igor Neverov.

Lennart Stenflo är en av ytterst få västeuropeiska forskare som getts tillträde till akademien. Han blev professor i plasmafysik vid Umeå universitet 1971 och har sedan 1970-talet arbetat med plasmafysik och rymdfysik vid forskningsinstitut i Ryssland.

Rysslands Vetenskapsakademi är Rysslands nationalakademi. Akademin består av nio huvudgrenar, indelade efter vetenskaplig domän. Organisationen innefattar omkring 500 forsknings- och utbildningsinstitut i hela ryska federationen. Huvudkontoret ligger i Moskva.

Ordet insignier betyder “tecken på värdighet” eller “tecken på rang”. Det kan röra sig om diplom, medaljer, hedersmärken etc.

Lennart Stenflo är född 1939 i Eksjö och blev filosofie doktor och docent vid Uppsala universitet 1968. Tre år senare, 1971, utnämndes han till professor i plasmafysik vid universitetet i Umeå och det var han sedan fram till 2007. Mellan åren 1999 och 2006 var Lennart Stenflo dessutom ledamot av Nobelkommittén för fysik. Han är invald i Rysslands Vetenskapsakademi samt även medlem i Kungliga Vetenskapsakademien.

För mer information, kontakta gärna:

Gert Brodin, institutionen för fysik vid Umeå universitetTelefon: 090-786 57 71
E-post: gert.brodin@physics.umu.se