Publicerad: 2012-12-04

Så förändrar datavetenskapen våra liv

NYHET Hur intelligenta är egentligen robotar? Hur smart kan det smarta köket bli? Möt forskarna som kan förklara hur datorer och informationsteknologi förändrar vårt samhälle! Fredag 7 december bjuder institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet in till öppna föreläsningar.

Datavetenskapen förändrar både vårt samhälle och våra liv. Vi hör dagligen nyheter om intelligenta robotar som utforskar Mars, stora datacenter som stöder sociala nätverk, medicinska diagnoser som ställs med hjälp av informationsteknologi och liknande.

Nu finns chansen att lyssna till forskarna som kan förklara hur den nya teknologin verkligen fungerar. För att minska klyftan mellan vetenskap och samhälle håller institutionen för datavetenskap vid Umeå universitet den 7 december en forskningsdag. Det är ett öppet arrangemang där institutionens forskningsgrupper beskriver sitt arbete på ett informellt och lättillgängligt sätt.

– Arrangemanget är ett utmärkt tillfälle för studenter, kollegor och en intresserad allmänhet att få veta mer om hur samhället förändras. Det är vår förhoppning att det kommer att främja vårt samarbete med andra institutioner, den lokala industrin och regionen i stort, säger Henrik Björklund, forskare och en av arrangörerna.

Föredragen hålls på engelska och täcker ett brett spektrum av ämnen. Här är några exempel på frågor som kommer att behandlas:

• Hur kan datavetenskapen bidra till analys av litteratur?• Hur kan informationsteknologi hjälpa till vid medicinska diagnoser?• Hur smart kan det smarta köket bli?• Varför gav Vetenskapsrådet ett av sina största bidrag någonsin till forskning om datormoln i Umeå och Lund?• Hur kan vi bäst utnyttja de stora parallella datorsystem som numera finns tillgängliga?• Hur kan matematik och beräkningsvetenskap hjälpa till att skapa den perfekta högtalaren?• Hur intelligenta är robotar egentligen?
• Kan en skogsmaskin göra sitt jobb utan en förare?

Tid: 7 december, kl 10.10–15.45.
Plats: Sal S213H, Samhällsvetarhuset, Umeå universitet.
Läs hela programmet

För mer information, kontakta gärna:Henrik Björklund, forskare vid institutionen för datavetenskapTelefon: 0730-35 57 54
E-post: henrikb@cs.umu.se

Den teknisk-naturvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet har 5000 studenter, 300 forskarstuderande och en stark forskning. Fakultetens institutioner och tre högskolor, Tekniska högskolan, Designhögskolan och Arkitekthögskolan, samlar forskning och utbildning inom kemi, fysik, biologi, datavetenskap, matematik, teknik, lärarutbildning, arkitektur och design.

Redaktör: Anna-Lena Lindskog