Publicerad: 2004-10-18

Samarbete över nätet utan krångel

NYHET Nu blir det enkelt för alla lärare som vill ha kurser med videokonferenser. Genom att använda en vanlig webbläsare kan man se och prata med både lärare och medstudenter. Den nya, enkla, tekniken har utvecklats vid Umeå universitet.

Tjänsten som är webbaserad har tagits fram av institutionen för interaktiva medier och lärande, IML, vid Umeå universitet tillsammans med ett lokalt företag, Mindspace, och är mycket enkel att använda.
– Avsikten är att erbjuda bättre förutsättningar till samarbete och interaktion för studerande som är utspridda över hela Sverige, berättar Peter Vinnervik, ansvarig för den nya satsningen vid IML.

Det nya är att studenterna bara behöver en webbläsare och en enkel webbkamera. De behöver inte som tidigare hämta och installera avancerade programvaror på sin dator. Man kopplar in webbkameran och skriver in en webbadress och så startar videokonferensen.
– Många studenter som läser kurser via Internet slutar innan de är färdiga, och en av anledningarna är avsaknaden av den sociala biten. På det här sättet skapas en möjlighet för alla att känna en högre närvarokänsla i en kurs, man minskar även den annars så tidskrävande textbaserade kommunikationen. Det blir nästan som att sitta i en lektionssal hemma i sitt eget vardagsrum, säger Peter Vinnervik.

För mer information kontakta:

Peter VinnervikTel 090-786 60 48
peter.vinnervik@educ.umu.se