Publicerad: 2019-02-06 Uppdaterad: 2023-05-02, 10:34

Samiska nationaldagen firas på Umeå universitet

NYHET I dag, onsdag den 6 februari, firas den samiska nationaldagen. Vid Umeå universitet leds firandet av Vaartoe, Centrum för samisk forskning där Krister Stoor är lektor och nytillträdd föreståndare.

Grattis på nationaldagen! Hur firar ni?
– Tack! Årets nationaldagsfirande genomfördes bland annat utomhus mellan humanisthuset och universitetsbiblioteket. Där tände vi en eld tillsammans, jojkade, delade våra tankar kring dagen och sjöng nationalsången "Sámi soga lávlla"

Vad betyder det att hålla firandet på Umeå universitet?
– Umeå är en del av Sapmi och det känns mycket bra att vara här på universitetsområdet eftersom de tidigare ängarna här har använts som renbetesmark av renskötare från Ammarnäs.

Vilken betydelse har Vaartoe som centrum för samisk forskning?
– Vaartoes betydelse är i första rummet att göra bra forskning och att synliggöra samiskt liv. Sedan vill vi också knyta samman de forskare som har intresse i samiska frågor och urfolksfrågor.

Se en kort film från firandet

Text: Mattias Grundström Mitz