Publicerad: 2024-02-08

Samiska nationaldagen uppmärksammades på campus

NYHET Tisdagen 6 februari uppmärksammandes den samiska nationaldagen / Samefolkets dag i Vardagsrummet i Humanisthuset, Umeå universitet. Arrangemanget innehöll jojk, tal, föreläsning och skobandsworkshop.

Tisdagen 6 februari uppmärksammades den samiska nationaldagen på campus i Umeå. Arrangörer var Várdduo – Centrum för samisk forskning tillsammans med Institutionen för Språkstudier. Inledningsvis hälsade Várdduos föreståndare Christina Storm Mienna välkomna och berättade om samernas nationaldag som firas över hela Sápmi den 6 februari.

– Nationaldagen firades för första gången 1993, då i samband med FN:s internationella urfolksår och också samma år som Sametinget i Sverige inrättades. Datumet 6 februari valdes för att hedra minnet av det första samiska landsmötet som hölls i Tråante/Trondheim den 6 februari 1917. Det var första gången i den samiska historien som samer från Norge och Sverige samlades till ett gränslöst möte för att diskutera gemensamma problem.

Framträdande med nationalsång och nationaljojk
Det bjöds på framträdande av Krister Stoor, universitetslektor vid Várdduo och språkstudier, och även en välkänd och uppskattad artist inom Sápmi. Krister framförde, Sámi soga lávlla (nationalsången) och Sámieatnan duoddariid (nationaljojk). Med texthäfte i hand uppmuntrades besökarna att delta efter bästa förmåga.

Brett kursutbud inom samiska studier
Daniel Andersson, prefekt för institutionen för språkstudier, berättade om det utbud av kurser som finns att läsa vid institutionen både i samiska språk och samiska kulturstudier.

Här kan du läsa mer om kurserna

Lansering av ny bok om Gabna sameby
Den nya boken Gabna sameby i förändringens tid 1890–1940 presenterades av Gudrun Norstedt, bokens redaktör och forskare vid Várdduo. Bokens författare Lars Petter Niia som var född och uppväxt i Gabna sameby, ägnade många år till att forska om samebyn och dess historia. Nu har hans gedigna material sammanställts och ges i ut i bokform.

Möjlighet att prova på att knyta skoband

Programmet avslutades med en workshop ledd av Hanna-Máret Outakoski, universitetslektor vid Institutionen för språkstudier, där de som ville fick möjlighet att testa på att knyta skoband. Ett glatt och hängivet gäng provade på olika versioner av skoband och fick lära sig mer om skobandens funktion och varierande mönster.