Publicerad: 2013-10-29

Samiska perspektiv på lärardagar

NYHET Anna-Lill Ledman, biträdande föreståndare, CeSam/Vaartoe, Umeå universitet, intervjuas i Sveriges radio om de samiska perspektiv som finns med i den kompetensutveckling som erbjuds på högstadie- och gymnasielärararnas fortbildningsdagar vid Umeå universitet.

Anna-Lill Ledman   Foto: Per Melander, UmU

Tisdagen den 29 oktober arrangerar Samiska studier vid Institutionen för språkstudier och Centrum för Samisk forskning (Vaartoe-CeSam) en fortbildningsdag med samiskt tema för verksamma högstadie- och gymnasielärare.

Utbildningsdagen är även öppen för studenter. Syftet med dagen är att erbjuda möjligheter för lärare att utveckla sin kompetens kring samisk historia, språk, kultur och samhälle samt att diskutera hur samiska perspektiv kan lyftas i undervisningssammanhang.

Hör intervjun med Anna-Lill Ledman på sverigesradio.se

Redaktör: Per Melander