Publicerad: 2007-10-05

Samme och Maud Lindmark donerar fem miljoner kronor till Umeå universitet

NYHET Vid en pressinformation i Skellefteå i dag offentliggjorde Samme Lindmark, en kändnäringslivsprofil från Skellefteå, att han och hans hustru Maud donerar fem miljoner kronor till en stiftelse som ska stötta utbildningar med inriktning på företagande.

Det är den nybildade stiftelsen "Sammes stiftelse" som förfogar över pengarna. Bakom stiftelsen ska finnas en fond som förvaltar pengarna. Mottagare är utbildningar och studenter som tillhör Umeå universitet och Luleå tekniska universitet på campus Skellefteå.
– Vi vill stödja utbildningar och studenter som har intresse för företagande. Eftersom vi själva är Skellefteåbor så känns det naturligt att stötta campus Skellefteå, säger Samme Lindmark som också är hedersdoktor vid Umeå universitet.

Jörgen Markgren verksamhetschef, Umeå universitet i Skellefteå, menar att donationen är oerhört värdefull för framförallt företagarprogrammet.
– Många av de studenterna är intresserade av att starta egna företag donationen kommer att innebära nya möjligheter för dem att få ännu bättre insikter i företagande.

Även Umeå universitets rektor Göran Sandberg är mycket glad över donationen. – För Umeå universitet och campus Skellefteå är det här väldigt roligt. Företagande och entreprenörskap är viktiga inslag i många utbildningar. Sverige, framför allt norra Sverige, behöver fler företag. Vi jobbar aktivt för att forskningsresultat vid universitet ska kunna utvecklas till affärsidéer och leda till fler företag, säger Umeå universitets rektor Göran Sandberg.
– Dessa medel kommer att ha stor betydelse både för utbildningar och för studenter på Campus Skellefteå. Vi är väldigt glada och tacksamma att Maud och Samme har gett oss den här donationen som innebär att vi kan göra det där extra som behövs för att åstadkomma något riktigt bra, säger Håkan Boter, professor vid Handelshögskolan, Umeå universitet.

Trappan i Umeå universitets hus på Campus Skellefteå heter numera ”Sammes trappa”. En skylt med namnet avtäcktes i samband med pressinformationen 1998 utnämndes Samme Lindmark till hedersdoktor vid den samhällsvetenskapliga fakulteten, vid Umeå universitet.

För mer information kontakta: Jörgen Markgren, verksamhetschef, Umeå universitet i Skellefteå Mobil: 070-371 22 25 E-post: jorgen.markgren@adm.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg