Publicerad: 2019-10-24

Samtal om studenters stress och studiero

NYHET ”Studier, karriär och psykisk ohälsa” var temat för Juridiska föreningens panelsamtal om studenters arbetsbelastning, studiero och förslaget om en ny antagning till notarietjänstgöring.

Text: Sofia Strömgren

Väldigt viktigt och relevant för våra studenter

– Temat för dagen är väldigt viktigt och relevant för våra studenter och för oss på institutionen, och jag är glad att så många var där och lyssnade och ställde frågor, säger Thererse Enarsson, docent och moderator under panelsamtalet.

Panelen bestod av Henrik Fernqvist från Domstolsverket, studierektor Nina Nilsson Rådeström och Stefan Lidberg, som är studievägledare och som mött många studenter under sina 16 år på Juridiska institutionen.

– Min känsla är att det är fler och fler som upplever psykisk ohälsa av olika anledningar, säger han.

Ny antagning till notarietjänst

En annan fråga som berör många juriststudenter är Notarieprojektet, som sedan drygt ett år tillbaka drivs av Domstolsverket. Projektet behandlar bland annat hur den nya antagningen till notarietjänstgöring ska se ut och Henrik Fernqvist presenterade förslagen under panelsamtalet. En förändring som väntas är att vikten av examensbetyg sänks, men genomströmningen på notarietjänster väntas också blir något lägre eftersom tanken är att alla ska arbeta minst två år som notarie.