Publicerad: 2009-12-15

Samverkanspris till M-real

NYHET På Örnsköldsviks Företagarkväll den 20 november delades det nyinstiftade Samverkanspriset ut till Henrik Westling, personalchef vid M-real.

Umeå universitet arbetar aktivt med att utveckla universitetets regionala förankring och engagemang genom att öka kontaktytorna med näringslivet. En långsiktig och livfull dialog mellan parterna borgar för att vi utbildar och forskar för framtiden.

Umeå universitet Campus Örnsköldsvik har därför instiftat Samverkanspriset vilket ges till ett företag eller aktör i som ser samverkan inom forskning och utbildning som naturligt, självklart och attraktivt.

Priset gick i år till ett storföretag som oförtrutet har arbetat så väl strategiskt som praktiskt med att förändra kompetensprofilen inom norrländsk processindustri. Genom att ta ett tydligt ansvar för ett långsiktigt och stundtals svårt arbete har Umeå universitet tillsammans med företag som Akzo, Boliden, Domsjö och Mondi tagit fram en ny grundutbildning som på sikt kommer att stärka regionens så viktiga basindustri.

Redaktör: Camilla Fahlander