Publicerad: 2005-04-21

Sävarskolan vidare till riksfinal i Teknikåttan

NYHET Klass 8BC från Sävarskolan vann dagens regionfinal i tävlingen Teknikåttan som hölls vid Umeå universitet. Tätt därefter kom klass 8 från Frostvikskolan i Strömsund. På tredje plats placerade sig klass 8A från Hagaskolan i Umeå.

Det var en jämn och spännande kamp som Sävarskolan, Frostvikskolan och Hagaskolan bjöd på i regionfinalen. Vid den nästa sista frågan stod både Sävarskolan och Frostvikskolan på 7 poäng, Hagaskolan hade då 6 poäng. Efter den sista frågan var tävlingen fortfarande oavgjord; Sävarskolan och Frostvikskolan hade båda 10 poäng. Det krävdes en utslagsfråga för att utse ett vinnande lag.

Vinnarna, Sävarskolan klass 8 BC, får nu 7 500 kronor i pris och går vidare till riksfinal i Uppsala den 18 maj. Hela klassen bjuds dessutom på resan till Uppsala. Tvåorna Frostvikskolan fick 5 000 kronor och treorna Hagaskolan 2 500 kronor.

Teknikåttan delade också ut ett designpris till den klass som lyckats bäst med att göra en självgående teknisk konstruktion som kunde genomföra fyra energiomvandlingar. Det priset gick till klass 8B på Strandenskolan i Dorotea. Varje elev i klassen fick en biocheck var i pris.

I regiontävlingen deltog totalt nio åttondeklasser från olika skolor i Västerbotten, Jämtland och Västernorrland.

Mer information om Teknikåttans regionfinal finns på www.info.umu.se/Nyheter/Pressmeddelande.aspx?id=1793

För ytterligare information om Teknikåttan, kontakta:

Dag Westerberg, nationell samordnare för TeknikåttanTelefon: 090-786 50 09, 070-559 50 63
E-post: dag.westerberg@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman