Publicerad: 2011-02-01

Se kemin på Bildmuseet

NYHET Den 19 februari inviger kemiska institutionen vid Umeå universitet Kemins år 2011 med en utställning på Bildmuseet. Forskning visualiseras med fascinerande bilder av bakterier, snöflingor, proteiner och mycket annat.

Bildmuseet 19 februari - 25 april 2011

Naturens och livets minsta byggstenar formar ofta vackra mönster. Bilderna är också ett viktigt redskap inom kemisk forskning för att förstå vår omvärld. Utställningen SE KEMI! visar aktuell kemisk forskning vid Umeå universitet på ett annorlunda sätt. Med hjälp av bilder illustreras nya sätt att avväpna bakterier, hur miljögifter rör sig i vår natur, nya material med spännande egenskaper och kroppens egna små arbetshästar – proteinerna. Det är kunskap som bland annat ger oss verktyg för att i framtiden kunna behandla sjukdomar som ALS, hitta lösningar för en renare miljö och framställa många nya produkter.

Utställningen visar även en närbild av en snöflinga som öppnar våra ögon för naturens regelbundenhet och skönhet. Fotograf är den amerikanske fysikern Kenneth Libbrecht, som i fjol belönades med Lennart Nilsson Award – världens främsta utmärkelse inom vetenskapligt och medicinskt fotografi.

Kemins år 2011 är initierat av Förenta Nationerna och syftet är att öka allmänhetens förståelse för kemi och kemisk kunskaps betydelse för att lösa samhällets problem. I Umeå invigs Kemins år med utställningen SE KEMI! på Bildmuseet. Detta är en av flera aktiviteter som kemiska institutionen vid Umeå universitet anordnar under året.

Utställningen pågår den 19 februari till 25 april 2011 på Bildmuseet. Under samma period visas utställningen Miraculous Beginnings, den första separatutställningen i Sverige med den libanesiske konstnären Walid Raad.

Torsdag 17 februari

10.00 Pressvisning på Bildmuseet

Lördag 19 februari

13.00 Utställningen öppnas 14.00 Föreläsning: Hur kan vi se de minsta beståndsdelarna – atomerna?
Föreläsning av docent Magnus Wolf-Watz

Söndag 20 mars

14.00 Fotosyntes, framtidens energikälla? Föreläsning av professor Wolfgang Schröder
14.45 Bygg din egen solcell med hjälp av växtsafter - En kemiverkstad för alla intresserade med forskarstudenten Mikael Hall