Publicerad: 2006-04-25

SEB:s chefsekonom föreläser på Umeå universitet

NYHET Tisdagen den 25 april får Umeå universitet besök av Klas Eklund, chefsekonom vid Skandinaviska enskilda banken. Han föreläser under rubriken Hur ska Europa möta den asiatiska utmaningen?

Kina och Indien är på väg att bli nya stormakter i världsekonomin. Vad får det för effekter på standard, lön och jobb i de "gamla industriländerna”? Vilken sorts utmaningar ställs vi inför och vilka anpassningar krävs? Vilka länder kan hantera utmaningarna bäst? Vilka får svårast? Det är några frågor som Klas Eklund kommer att försöka besvara på tisdag den 25 april när han föreläser vid Handelshögskolan, Umeå universitet.

Klas Eklund är chefsekonom vid Skandinaviska enskilda banken, och har tidigare arbetat som planeringschef på Finansdepartementet.

Föreläsningen är öppen för alla, och ingen föranmälan krävs.
Tid och plats: kl. 15.00, hörsal D, Samhällsvetarhuset, Umeå universitet.

För mer information om föreläsningen, kontakta:
Lars Lindbergh, Handelshögskolan, Umeå universitet, tel: 090-786 55 20, e-post: lars.lindbergh@usbe.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson