Publicerad: 2007-11-21

Seminarium om den samtida konstinstitutionen

NYHET Bildmuseet bjuder in till samtal om konstinstitutionens roll och funktion idag och i framtiden. Företrädare för internationella konstinstitutioner, konstnärer, teoretiker har bjudits in för att diskutera och ge aktuella exempel på innovativa sätt att arbeta. Bildmuseet och dess verksamhet utgör samtalets utgångspunkt.

Heldagsseminariet "Det relationella museet" äger rum den 13 december.
Anmälan via mail till info@bildmuseet.umu.se senast den 11.12 2007. Seminariet är kostnadsfritt och inkluderar för- och eftermiddagsfika.
OBS! Seminariet hålls på engelska.

Vilket slags socialt och offentligt rum utgör det samtida konstmuseet? Vilka erfarenheter, kunskaper och upplevelser erbjuder det? Är konstmuseet ett kritiskt och reflexivt publikt rum? Vilka relationer bygger samtidskonstinstitutionen med sin publik och närmiljö?

Företrädare för internationella konstinstitutioner, konstnärer och teoretiker har bjudits in för att diskutera och ge aktuella exempel på innovativa sätt att arbeta. Apolonija Sustersic, konstnär och arkitekt och Meike Schalk, arkitekt, presenterar också en modell och en vision av ett framtida Bildmuseet. Även planerna för ett konstnärligt campus i Umeå kommer att ventileras under seminariet.

Inbjudna föreläsare inkluderar också Barbara Steiner, chef för Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig, Nina Möntmann, professor i konstens teori och idéhistoria vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Maria Lind, direktör för IASPIS, Stockholm, Apolonija Sustersic, arkitekt och konstnär, professor vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm, Meike Schalk, arkitekt och lärare vid KTH, Stockholm. Medverkar gör även Umeå kommuns kulturchef Fredrik Lindegren, Lena Andersson-Skog, prodekanus vid Samhällsvetenskaplig fakultet, Umeå universitet, Lennart Sjögren, White arkitekter AB, Umeå, Lars Westin, Centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet, Bildmuseets chef Jan-Erik Lundström samt Katarina Pierre och Brita Täljedal, intendenter vid Bildmuseet. Seminariet ingår i projektet Det relationella museet som genomförs av Bildmuseet med stöd från Stiftelsen Framtidens kultur.

FÖR MER INFORMATION | Katarina Pierre, intendent. katarina.pierre@bildmuseet.umu.se; 090-786 96 32.

Redaktör: Helena Vejbrink