Publicerad: 2022-04-08

Seminarium om supportrar och sportjournalistik

NYHET Vad händer när supportrarna tar över sportjournalistiken?

Text: Jonas Vågström

Vad händer med den oberoende rapporteringen och granskningen när förhållandet mellan supportrar och journalister förändras? I samarbete med Institutet för mediestudier håller Erik Edoff och Jesper Enbom, båda lektorer i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper på Umeå universitet, ett seminarium om ämnet.

Faktum är att sportjournalisternas monopol över sportbevakning hotas av supportrar som själva rapporterar om matcherna genom egna bloggar, poddar och nyhetssajter. Sedan länge finns det en tät kommunikation mellan supportrar och sportredaktioner som bland annat påverkat hur bevakningen sett ut när bengaliska eldar tänds på läktarna och vilka faror det medför.

Seminariet gästas av sportjournalister, forskare och polisen som tillsammans diskuterar vad som händer när spelplanen för sportjournalistiken ritas om.

Medverkande på seminariet

• Erik Edoff, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper på Umeå universitet och skribent på Himmelriket.
  • Jesper Enbom, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper på Umeå universitet.
  • Malena Johansson, journalist Dagens Nyheter.

+ flera namn meddelas senare

Moderator: Ulrika Beck-Friis, föreståndare Institutet för mediestudier

Tid: 21 april, kl 15–16

För mer information och anmälan