Publicerad: 2017-05-12

Seoljong Kim utsedd till Global Swede 2017

NYHET Seoljong Kim, student på masterprogrammet i växt- och skogsbioteknik har utsetts till universitetets Global Swede 2017. Den årliga utmärkelsen är ett gemensamt initiativ av Utrikesdepartementet och Svenska Institutet. I år är det sjunde gången som Global Swede delas ut.

Seoljong Kim, från Sydkorea läser sin sista termin på masterprogrammet i växt- och skogsbioteknik. Genom att ha utmärkt sig under sina studier har han blivit utsedd till årets Global Swede.

– En egenskap som särskiljer honom från andra toppstudenter är hans nyfikenhet på egenartade och dolda områden inom växtbiologi. Detta syns genom hans val att studera ätbara orkidéer i Zambia för sin masteruppsats. Han hittade ämnet själv, kontaktade gruppen som arbetade på fältet, utformade uppsatsen, utförde jobbet i Afrika och gjorde labbarbetet i Sverige. Att organisera det krävde entusiasm, tid, ihärdighet och ett starkt driv som han har, säger Laszlo Bako, programansvarig.

– Det är en ära att bli utsedd till Global Swede och jag är tacksam till Umeå universitet som har gett mig så många möjligheter, säger Seoljong. Tack vare det varma välkomnande och stödet under studietiden känns det nästan som att Sverige är mitt hem, säger Seoljong Kim.

Seoljong Kim fick utmärkelsen den 10 maj med ett diplom av EU- och handelsminister Ann Linde vid en ceremoni på Arvfustens palats, Utrikesdepartementet. Medföljande från Umeå universitet var Staffan Andersson, prodekan vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet.

– Jag vill gratulera Seoljong till utmärkelsen, jag är glad att vi som universitet har kunnat stödja hans intressen och driv.

För mer information, kontakta gärna:

Seoljong Kim
E-post: seoljong.kim@gmail.com