Publicerad: 2006-12-06

Sex universitet delar upp utbildning och forskning om språk

NYHET Umeå universitet, Göteborgs- , Linköpings- , Lunds-, Stockholms- och Uppsala universitet har kommit överens om hur huvudansvaret för de så kallade småspråken ska fördelas mellan lärosätena.

Överenskommelsen presenteras i en skrivelse till Utbildnings- och kulturdepartementet.

Förslaget till ansvarsfördelning är följande:

Göteborgs universitet: Somaliska.
Linköpings universitet: Romani chib.
Lunds universitet: Jiddisch.
Stockholms universitet: Finska, lettiska, litauiska, portugisiska och sv. teckenspråk.
Umeå universitet: Meänkieli och samiska.
Uppsala universitet: Albanska, assyriologi, egyptologi, estniska, finska, hindi, kurdiska, persiska, serbiska/kroatiska/bosniska och turkiska.

Ett omfattande förarbete har gjorts av en genom Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) sammansatt grupp av språkexperter från lärosätena.

För några lärosäten innebär det helt nya åtaganden, för Uppsala universitet albanska, Lunds universitet jiddisch, Göteborgs universitet somaliska och Linköpings universitet romani chib. Stockholms universitet tar ansvar för finska, lettiska, litauiska, portugisiska och svenskt teckenspråk.

Läs hela skrivelsen: www.su.se/content/1/c6/01/17/63/Sprakforslag.pdf

Kontaktperson:

Göran Sandberg, rektor, Umeå universitet Tel: 090-786 53 50 Mobil: 0703-18 12 75
E-post: rektor@umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg