Publicerad: 2009-11-20

SIDA-anslag till sömnsjukeforskning i Umeå

NYHET Umeåforskaren Anders Hofer har fått sammanlagt 1.8 miljoner kr från SIDA för att studera den parasit som ligger bakom den dödliga sjukdomen afrikansk sömnsjuka.

Afrikansk sömnsjuka orsakas av en encellig parasit, Trypanosoma brucei, som sprids av tsetseflugor i de centrala delarna av Afrika. Sjukdomen är dödlig och drabbar både människor och boskapsdjur. Det finns inget vaccin och de mediciner som finns är giftiga, ineffektiva eller besvärliga att använda.

Anders Hofers forskningsgrupp har nu från biståndsorganet SIDA (Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete) fått 1.8 miljoner kr fördelat på tre år (2010-2012) för att studera Trypanosoma brucei. Projektet går ut på att kartlägga de syntesvägar parasiten använder för att tillverka byggstenarna i sin arvsmassa (DNA och RNA). De upptäckter som görs kan sedan utnyttjas för att ta fram medel som slår ut parasiterna med så få biverkningar som möjligt på kroppens egna celler. De läkemedelskandidater som hittills tagits fram ser lovande ut i djurförsök, där man har lyckats botat möss som infekterats med parasiten.

Anders Hofer är universitetslektor vid Inst. för medicinsk kemi och biofysik, Umeå universitet, och kan nås på tel. 070-297 40 96, e-post Anders.Hofer@medchem.umu.se

Läs mer om Hofers forskningsprojekt i Umeå universitets forskningsdatabas: