Publicerad: 2023-05-24

Siemens Financial Services Uppsatsstipendium i Finans

NYHET Priset tilldelas Kristina Björling och Fredrika Norberg, Handelshögskolan vid Umeå Universitet. Uppsatsen med titeln “Kvinnliga styrelseledamöter och företagens finansiella lönsamhet: En paneldataanalys om effekten av kvinnor i styrelser på Svenska Large Cap bolag” kommer att belönas med 20.000 SEK vid Handelshögskolans examensceremoni 2023.

Juryns motivering

I motiveringen till priset nämner juryn bland annat att den vinnande uppsatsen utmärks av en väl motiverad och högaktuell frågeställning, som analyserats på ett förtjänstfullt sätt med relevant metodik. Studien, som är välskriven, bidrar med både teoretisk och praktisk kunskap rörande huruvida kvinnlig styrelserepresentation påverkar lönsamheten hos större svenska bolag.

Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium, har gjorts möjlig av Handelshögskolans samarbete med Siemens Financial Services.

Kommentar från Siemens

– Vi är oerhört glada över att ha ingått detta samarbete med Handelshögskolan vid Umeå universitet och att i år få dela ut stipendium till en väldigt välskriven och intressant uppsats som belyser ett aktuellt och uppmärksammat ämne inom finansbranschen.

Kommentar från Kristina Björling

– Det känns fantastiskt hedrande att tillsammans med min vän Fredrika få motta Siemens Financial Services stipendium 2023. Jag tror att det är väldigt viktigt att skriva sin uppsats inom ett område som man brinner för, då uppsatsskrivandet kommer med både med- och motgångar.
Min förhoppning är att våran uppsats kan vara en inspiration för vidare forskning. Men inte minst vill jag att den ska kunna agera som en källa för motivering. För alla som är på väg eller redan är ute i arbetslivet att skapa en plats där alla beaktas utifrån ens kompetenser och inget annat.

– Jag vill avsluta med att tacka både Handelshögskolan och Siemens Financial Services för det här uppsatsstipendiet. Slutligen ett stort tack till mina nära och kära för all stöttning jag har fått.

Kommentar från Fredrika Norberg

– Jag vill härmed uttrycka min djupaste tacksamhet för att ha blivit tilldelad Siemens Financial Services uppsatsstipendium. Det är med stor ära och glädje jag tar emot detta prestigefyllda pris tillsammans med min uppsatspartner och vän.

– Att färdigställa en uppsats som vi hade lagt ned mycket tid och kärlek på var en fantastisk känsla. Det gör mig därför extra glad att motta detta stipendium som en ytterligare klapp på axeln för en välskriven studie.

– Min förhoppning är att fler studenter ska kunna dra nytta av och kunna hämta inspiration från vår studie men även spinna vidare på ämnet.

– Jag vill även ta tillfället i akt att tacka Umeå universitet för min studietid och den kvalitativa utbildning som utvecklat mina kunskaper inom finansområdet.

– Tack än en gång Kristina Björling för gott samarbete, Siemens Financial Services för detta stipendium och sist men inte minst Umeå universitet för fyra fantastiska samt lärorika år.

Om uppsatsen

Handledare till uppsatsen var Lars Lindbergh