Publicerad: 2021-05-31

Simutbildning i samarbete

NYHET Lärarstudenter från Umeå universitet har under våren bedrivit extra simundervisning för nyanlända ungdomar som saknar simvana. I ett samarbete med Grubbeskolan i Umeå har syftet varit att eleverna ska nå kunskapsmålet och kunna vistas tryggt vid vatten.

Vid sex tillfällen har lärarstudenterna turats om att undervisa eleverna i IKSU:s simhall.

- Det här har gett våra studenter ytterligare möjligheter att träna sina färdigheter som lärare och eleverna som kommit för att lära sig simma har varit väldigt motiverade, berättar Carola Fahlén vid Pedagogiska institutionen och en av lärarna på kursen.

Många av eleverna har tack vare extra undervisning uppnått kunskapsmålet och både lärare från Grubbeskolan och lärare från Lärarutbildningen är nöjda med samarbetet och hoppas på en fortsättning.

Läs mer i VK 2021-05-31.