Publicerad: 2012-05-07

Sjundeklassare får forska på sommarlovet

NYHET I år är det tredje året som nyfikna elever som gått ut årskurs sju får chansen att forska och experimentera sista veckan på sommarlovet. Anmälan är nu öppen.

Text: Ingrid Söderbergh

Forskarlägret äger rum sista veckan på sommarlovet, den 13-17 augusti i Umeå. Totalt kommer 30 sjundeklassare att få prova på hur det är att forska och experimentera. Forskare inom naturvetenskap, matematik och teknik vid Umeå universitet guidar dem genom lägerveckan.

– Tanken med forskarlägret är att ungdomar ska få chansen att upptäcka hur intressant och spännande det är med forskning. I år ser vi att även ungdomar från andra delar av Sverige anmäler sig till lägret. Huvudsaken är att man kan ordna övernattning själv, säger Karolina Broman som är projektledare.

Tre dagar tillbringar tretton- och fjortonåringarna på universitetet och jobbar med projektarbeten, till exempel DNA-studier, Mars-landare och kodknäckning. En dag ägnas åt uteaktiviteter.

Den sista dagen får ungdomarna jobba med att presentera sina resultat och berätta vad man gjort under veckan.

– Då håller vi till på Umevatoriet och kan nyttja experiment- och upplevelseavdelningen och om vädret tillåter skådar vi stjärnor och planeter i det stora teleskopet.

Arrangör är teknisk-naturvetenskaplig fakultet i samarbete med Umevatoriet. Priset för lägerveckan är 500 kronor, i priset ingår alla måltider.

Sista anmälningsdag är 31 maj.

Om arrangemanget:

Tid: 13-17 augusti
Plats: Umeå
Ålder: De som till sommaren har gått ur årskurs 7
Antal platser: Max 30 platser, först till kvarn gäller!

Webbsida och anmälan:

Mer information och anmälningsformulär finns på http://www.teknat.umu.se/forskarlager

För mer information, kontakta gärna:

Karolina Broman, projektledare
E-post: karolina.broman@matnv.umu.se