Publicerad: 2011-05-03

Sjundeklassare får forska på sommarlovet

NYHET Bli designer för en dag! Kraschfysik – designa din egen marslandare! CSI – Lös en mordgåta med hjälp av kemi! Det här och mycket mer får nyfikna ungdomar lära sig mer om i sommar på Umeå universitets forskarläger.

Forskarlägret äger rum sista veckan på sommarlovet, den 15-19 augusti. Totalt kommer 25 stycken sjundeklassare att få prova på hur det är att forska och experimentera. Forskare från Umeå universitet guidar dem genom lägerveckan.

– Vi återupprepar fjolårets succé. Tanken med forskarlägerskolan är att deltagarna ska få en inblick i hur det kan vara att forska inom naturvetenskap genom att själva få utforska och göra experiment, berättar Ingmar Sethson, som är projektledare.

Tre dagar tillbringar trettonåringarna på universitetet och jobbar med projektarbeten. En dag ägnas åt uteaktiviteter. Den sista kvällen blir temat rymden och universum och sjundeklassarna får sova över på Umevatoriet.

– Vi kan nyttja vår experiment- och upplevelseavdelning och om vädret tillåter skådar vi stjärnor och planeter i vårt stora teleskop.

Arrangör är teknisk-naturvetenskaplig fakultet i samarbete med Umevatoriet. Priset för lägerveckan är 500 kronor, i priset ingår alla måltider.

När? 15-19 augusti • Var? Umeå • För vem? De som till sommaren har gått ur årskurs 7
Det finns 25 platser, först till kvarn gäller!

Sista anmälningsdag är 31 maj.
Läs mer om forskarlägret på: http://www.teknat.umu.se/forskarlager
Där finns också anmälningsblankett.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ingmar Sethson, projektledare Telefon: 070-552 47 74
E-post: forskarlager@matnv.umu.se