Publicerad: 2011-08-12

Sjundeklassare forskar sista veckan på sommarlovet

NYHET Naturvetenskapligt forskarläger sista veckan på sommarlovet? Javisst, tycker 28 stycken nyfikna sjundeklassare i Umeå. De kommer att få prova på hur det är att forska och experimentera under guidning av forskare från Umeå universitet.

– Vi återupprepar fjolårets succé. Tanken med forskarlägerskolan är att eleverna ska få en inblick i hur det kan vara att forska inom naturvetenskap genom att själva få utforska och göra experiment, säger Ingmar Sethson som är projektledare.

Lägret inleds måndagen 15 augusti med utomhusaktiviteter i FIDO-dalen (Degersjön) för att ge deltagarna en chans att lära känna varandra. Därefter tillbringar ungdomarna tisdag till torsdag på universitetet där de arbetar i mindre grupper med olika forskningsprojekt. Åtta olika institutioner vid fakulteten för teknik och naturvetenskap ställer upp som värdar och låter grupperna arbeta med sina utmaningar under en hel dag.

Uppgifterna är allt ifrån att vara designer för en dag till att konstruera en marslandare med kraschfysik och lösa en mordgåta med hjälp av kemi.

På torsdagskvällen är temat rymden och universum och deltagarna får en chans att uppleva allt vad Umevatoriet kan erbjuda (Planetariet, ljushastighetssimulator, skåda stjärnhimlen med teleskop, etc.). De som önskar kan övernatta på Umevatoriet.

På fredagen förbereder sig trettonåringarna för att på eftermiddagen ha öppet hus på Umevatoriet, där deltagarnas familjer, vänner och andra intresserade får chans att se vad man gjort under veckan.

Om arrangemanget:

Tid: 15-19 augusti
Arrangör: teknisk-naturvetenskaplig fakultet i samarbete med Umevatoriet.
Läs mer om forskarlägret på: http://www.teknat.umu.se/forskarlager

För ytterligare information, kontakta gärna:

Ingmar Sethson, institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik Telefon: 070-552 47 74
E-post: forskarlager@matnv.umu.se

Journalister hälsas välkomna. Om ni önskar besöka lägret för att göra reportage/nyhetsinslag, ta kontakt för att bestämma lämplig tid.