Publicerad: 2013-06-11

Sjuor provar på att forska på sommarlovet

NYHET För fjärde året i rad får nyfikna ungdomar från länet som gått ut årskurs sju pröva på att forska och experimentera på Umeå universitet och Umevatoriet. Forskarlägret pågår 13–19 juni. Under lägret löser ungdomarna tillsammans med forskare kluriga problem inom en rad olika områden.

Text: Anna-Lena Lindskog

– Tanken med forskarlägret är att ungdomar får se vad forskning inom naturvetenskap, matematik och teknik handlar om, säger Karolina Broman, projektledare. Vi vill visa hur spännande, intressant, meningsfullt och kul det är att arbeta med forskning inom dessa områden. Dessutom vill vi ge ungdomarna en chans att möta personerna bakom forskningen och få en inblick i hur ett yrke som forskare kan vara.

Ungdomarna börjar lägret med en dag på Umevatoriet och Umeå Energicentrum i Klabböle. Fredag–tisdag träffas de under vardagarna kl 9–16 på Umeå universitet för att i mindre grupper lösa olika forskningsproblem tillsammans med forskare. På onsdagen får grupperna ta del av varandra upplevelser. Med hjälp av bland annat bilder och filmer får ungdomarna visa upp vad de gjort under veckan vid en avslutande vernissage på Umevatoriet.

Vernissagen vänder sig främst till anhöriga, men är också öppen för allmänheten.

– Lägret anordnas för fjärde året i rad och tidigare års lägerungdomar har varit mycket positiva, både kring forskningsdelen och att få träffa nya kompisar från andra skolor, säger Karolina Broman. I år har vi också ett antal deltagare från Örnsköldsvik, vilket vi är väldigt glada över.

Läs mer på www.teknat.umu.se/forskarlager

Journalister är välkomna att besöka forskarlägret under veckan eller vid avslutningen på Umevatoriet. Kontakta projektledare Karolina Broman för lämplig tid.

För mer information, kontakta gärna:

Karolina Broman, projektledare
Telefon: 090-786 95 81, 070-341 63 43