Publicerad: 2012-03-26

Skellefteåklass knep Lilla Kemipriset

NYHET Lilla Kemipriset i kategorin klasser år 7-9 vanns av Sörböleskolan 9D i Skellefteå. Klassen får ett tillskott i klasskassan på 15 000 kr och priset delas ut vid Umeå universitet tisdag 27 mars.

Hela 700 teckningar, som illustrerar hur kemi kan bidra till att lösa framtidens utmaningar, lämnades in till tävlingen. Sexton skolor i två kategorier valdes ut av en jury och gick vidare för omröstning på tävlingens webbplats.

Sörböleskolans teckning, som kommer att ställas ut för beskådning på Nobelmuséet i Stockholm, föreställer ett ”Kapillärkraftverk”. Kapillärerna till höger suger upp vattnet från bassängen under till bassängen över. Sedan far vattnet ner till turbinröret, genom turbinen och sedan börjar processen om igen i en sluten krets. Juryns motivering för bidraget:

”Ett innovativt sätt att använda sig av den lilla vattenmolekylens speciella egenskaper som tyder på en grundläggande kunskap om vattnets ytspänning. Det skulle vara fantastiskt om den här metoden gick att använda i framtiden.”

Vinnande klass för kategorin klasser år 3-6 blev Ulrikaskolan 5B i Ulricehamn.

Om prisutdelningen

Prisutdelningen äger rum tisdag 27 mars kl. 14 vid Kemiadministrationen
Journalister hälsas välkomna!

Mer om tävlingen:

Lilla kemipriset är en nationell tävling i samband med kemins år 2011 som vill inspirera unga att tänka på hur kemi kan bidra till att lösa samhällets utmaningar som till exempel hållbar utveckling. Svenska kemistsamfundet och Nationalkommittén för kemi står bakom tävlingen.
www.lillakemipriset.se

För mer information, kontakta gärna:

Fredrik Almqvist, kemiska institutionenTelefon: 090-786 69 25, 070-397 90 97
E-post: fredrik.almqvist@chem.umu.se