Publicerad: 2012-11-19

Skellefteåstudenter får idéstipendium

NYHET Fyra studenter vid Umeå universitet, tillhörande Campus Skellefteå, har fått stipendium från Sammes stiftelse 2012; Sebastian Hall, masterprogrammet cross media interaction design, Anna Delseman, Isak Åman och Kalle Jonsson, alla företagarprogrammet.

Stipendiet är på 1 000 kronor och ska leda  fram till en beskrivning av en affärsidé och vilken utveckling den kan bidra till. Syftet med stipendiet är att främja forskning och utbildning med inriktning mot företagande. Flera av stipendiaterna har startat företag.

Sammes Stiftelse delar ut stipendier till studenter och anställda på Campus Skellefteå eller studenter som är skrivna i Skellefteå och studerar på högskola/universitet.

Stiftelsen delar också ut utvecklingsstipendium (högst 25 000 kr), affärsstipendium (högst 50 000 kr) och stipendium som sommarföretagare (motsvarande 3 månaders studiemedel). Stiftelsen har sedan 2009 delat ut c a 1 500 000 kronor i stipendiemedel.

Redaktör: Eva Stoianov