Publicerad: 2007-05-16

Skickliga lärare vid humanistiska fakulteten

NYHET Humanistiska fakultetens pedagogiska pris går i år till Mikael Vinka som undervisar i samiska. En annan av fakultetens lärare, Pat Shrimpton som undervisar i engelska, får Umeå Studentkårs pedagogiska pris.

Humanistiska fakultetens pedagogiska pris: Mikael Vinka får humanistiska fakultetens pedagogiska pris för att han är en drivande kraft i utvecklingen av nya kurser på och om sydsamiska. Hans kurser håller hög kvalitet och han visat stort engagemang och skicklighet som lärare, vilket har inspirerat studenterna att läsa vidare. Vinka gör dessutom en viktig insats i arbetet för att bevara och vitalisera sydsamiskan, ett hotat språk som också utgör ett av Sveriges officiella minoritetsspråk. Det saknas i många fall elementära beskrivningar av språket, liksom undervisningsmaterial. För att genomföra kurserna har Vinka målmedvetet samlat in och skapat nytt kursmaterial.

Mikael Vinka är forskarassistent vid institutionen för arkeologi och samiska studier. Också den forskning Vinka bedriver inom ramen för modern språkteori är betydelsefull för utvecklingen av grund- och forskarutbildningen i samiska språk. Den har starkt bidragit till att förnya forskningen om samiskans satsbyggnad, och har även lämnat betydande bidrag till den internationella syntaxforskningen.

Prisjuryn för humanistiska fakultetens pedagogiska pris består av både studenter och lärare. Också tidigare har Mikael Vinka mottagit utmärkelser. 1995 fick han Max Stern McGill Recruitment Fellowship Award, åren 1998 och 2001 erhöll han J. W. McConnel McGill Majors Award och 2006 fick han Cesams vetenskapliga pris.

Kontakta gärna pristagaren Mikael Vinka på tel 090-786 79 92 eller e-post mikael.vinka@samiska.umu.se

Umeå studentkårs pedagogiska pris: Vi är mycket glada att Umeå Studentkårs pedagogiska pris också i år går till en av fakultetens lärare. Pat Shrimpton är universitetslektor vid institutionen för moderna språk och undervisar i engelska. I sin motivering skriver studentkåren: "Pat Shrimpton har under ett flertal år varit en tillgång för oss studenter på Umeå universitet. Hon är vass i sina föreläsningar och alltid rak och ärlig i sin kommunikation med studenterna. Hon är rättvis och alltid påläst, lätt att prata med och tar sig tid. En förebild." Det här är andra gången Pat Shrimpton prisas av studenterna. Också år 2000 fick hon Umeå studentkårs pedagogiska pris. För ytterligare information om detta pris, kontakta Umeå studentkår (www.umeastudentkar.se/).

Pat Shrimpton har tel 090-786 62 35 och e-postadress pat.shrimpton@engelska.umu.se

Lärarna i engelska vid institutionen för moderna språk har under åren tagit emot inte mindre än åtta pedagogiska priser på både lokal och nationell nivå. Också högskoleverket har uppmärksammat den höga kvaliteten på undervisningen i engelska vid Umeå universitet. I den rapport HSV publicerar i veckan, som summering av deras granskning av alla Sveriges 1700 högskole- och universitetsutbildningar, lyfter de fram de utbildningar som har fått allra bäst betyg. Engelska vid Umeå universitet är en av dem!

Redaktör: Helena Vejbrink