Publicerad: 2014-05-16

Skogssällskapet: Forskaren Erland Mårald vill förvalta skogsresurserna med fler idéer och vidare perspektiv

NYHET – Jag tror att det just nu pågår en omförhandling av vad skogen ska användas till i framtiden, säger Erland Mårald, idéhistoriker vid Umeå universitet.– Jag tror att man genom att låta olika intressenter samverka med varandra kan vända och vrida på sina framtidsbilder för att hitta nya lösningar.

Skogen, en svensk huvudnäring? Jo, men det var först på 1950-talet som man började se den som en sådan, hävdar Erland Mårald. Foto: Mattias Pettersson.

Dagens svenska skogar skapades för fyra, fem, sex generationer sedan. Målet var ett, oomtvistat och tydligt: hög skogsproduktion som skulle skapa tillväxt och välfärd.

– Men med fler idéer om handlingsalternativen då hade vi haft en större skoglig bredd i dag, säger Erland Mårald, professor i idé- och lärdomshistoria vid Umeå universitet och en av forskarna i det tvärvetenskapliga forskningsprogrammet Future Forests.

Läs hela artikeln på skogssallskapet.se

Redaktör: Michael Nordvall