Publicerad: 2024-01-26 Uppdaterad: 2024-01-29, 10:43

Skogsungdomarna – nytt initiativ för unga skogsintresserade

NYHET Den 16 januari stod Skogsungdomarna i Lindellhallen på Umeå universitet för att rekrytera nya medlemmar. Initiativet Skogsungdomarna startade i september 2023 och har som mål att vara en mötesplats för skogsintresserade ungdomar i Västerbotten.

Hej! Vilka är ni som står här i Lindellhallen idag?

– Vi är Arvid, Emma och Anna, och vi är ledare för Skogsprogram Västerbottens ungdomsråd, eller Skogsungdomarna som vi har valt att kalla det. Vi står här för att berätta om vår organisation och värva nya medlemmar.

Berätta om initiativet Skogsungdomarna. Vad är det för något?

– Skogsungdomarna är en organisation för ungdomar mellan 16 och 25 år som vill uppleva och diskutera skogliga frågor. Vår uppgift är att vara en plattform där skogsintresserade ungdomar kan mötas i Västerbotten. Tack vare att vi finansieras av bland andra Future Forests kan vi ordna gratis aktiviteter i syfte att synliggöra skogens alla värden. Tanken är att ungdomarna också ska ha en möjlighet att skapa sig en uppfattning om skogliga frågor, pröva sina åsikter och kunna påverka makthavare.

Vad har ni gjort inom organisationen och hur gick det?

– Hittills har den mesta tiden gått till att hitta ungdomar som vill vara med i rådet. Vi har stått på skolor, universitet och ungdomsgårdar och pratat med många olika personer. Det var varit väldigt spännande att höra om alla de olika relationer som folk har till skog! Vissa brukar vara i skogen ofta medan andra saknar relation till den men vill skapa sig en. Vissa vill köra maskin medan andra vill plocka svamp. Det är roligt att vi har en sådan bredd!

– Vi har också haft några möten. Det senaste mötet hölls på Västerbottens museum där vi tittade på utställningen ”Hur många träd finns det i skogen?” och fick en guidad visning av Iréne Gustafsson. Därefter fikade vi och lärde känna varandra. Vi planerade också framåt för vårens aktiviteter eftersom det är meningen att alla ska kunna vara med och påverka vad skogsungdomarna gör även om vi ledare är drivande till en början.

Vad har ni planerat in framöver?

– I vår ska vi besöka en renägare för att diskutera renskötseln i relation till skogen. Vi ska också få en historisk vandring i skogen av Lars Östlund där vi tittar på gamla lämningar som avslöjar hur platsen använts långt tillbaka i tiden fram till våra dagar.  Önskningar från medlemmarna är också att fokusera på skogsmat och svampplockning, vilket vi gärna gör i höst då skogens skafferi är som mest välfyllt! Det finns även intresse att paddla kajak och köra skogsmaskin.

Vad hoppas ni uppnå med initiativet?

– Vi hoppas kunna lära oss nya saker om skogens många värden, inte bara från de aktiviteter och föreläsare vi har, utan också genom diskussioner med varandra. Vi hoppas också att vi kan ge ett ungdomsperspektiv på skogen och påverka makthavare. Dessutom hoppas vi att våra aktiviteter blir roliga och att medlemmarna får fina minnen och nya vänner.

De avslutar med att lyfta sitt budskap:

– Det mest utmanande har hittills varit att nå fram med budskapet att alla platsar i Skogsungdomarna vare sig man kan mycket eller inget alls om skog. Vi tror att många lätt kan känna att man måste ha en bakgrund för att få vara med, men det är ju inte syftet. Vi vill vara en plattform där personer med alla sorts bakgrunder samlas! Det är så vi får ut det mesta av vårt ungdomsråd.

Mer om Skogsungdomarna

Skogsprogram Västerbottens ungdomsråd stöds av Västerbottens regionala skogsprogram i samarbete med forskningsplattformen Future Forests på SLU och UMU. Initiativet startades hösten 2023 och leds i nuläget av Anna Hansen, Arvid Sjöberg och Emma Munters som alla studerar i Umeå och är mycket intresserade av skogsfrågor.

Ledare

Anna Hansen, 22 år, kommer från Jämtland och läser samhällsplanering vid Umeå universitet.

Emma Munters, 26 år, kommer från Uppsala och läser tredje året på skogsvetarprogrammet vid SLU i Umeå.

Arvid Sjöberg, 25 år, kommer från Stockholm och läser Jägmästarprogrammet vid SLU i Umeå.

Skogsungdomarnas hemsida