Publicerad: 2018-11-08

Skolpersonal deltog i Kunskapsvecka med demokratitema

NYHET Nära 600 lärare från främst Västerbotten och Örnsköldsvik var anmälda till årets fortbildningsdagar som startade den 30 oktober. Temat för Kunskapsveckan 2018 är demokrati, och rektor Hans Adolfsson inledde med att hälsa alla välkomna.

Se en film om Kunskapsveckan

Konferensens inleddes med panelsamtal lett av Sverker Olofsson, journalist och hedersdoktor, och avslutades med en teaterföreställning. Båda dessa inslag hade temat demokrati. Därutöver har deltagarna möjlighet att del av ett stort antal föreläsningar och workshops, inom allt från matematik till programmering, slöjd och statsvetenskap.

I sitt välkomsttal pratade rektor Hans Adolfsson om hur viktigt det är att universitet och skolor – som arbetar med kunskapsutveckling och bildning – står upp för demokrati, i en tid med ökad populism inom politiken och med politiker som alltmer använder sig av alternativa fakta.
– Vi hoppas att temavalet ska inspirera lärarna till att prata om demokrati med varandra och sina elever, säger Hans Adolfsson.

Han tycker att Kunskapsveckan är ett väldigt bra sätt för universitetet att möta lärare och hålla kontakten med skolan.
– Skolan är en väldigt viktig samarbetspartner och jag önskar att ännu fler lärare skulle ha möjlighet att komma hit. Det här är ett jättebra tillfälle för dem att träffa forskare inom olika ämnen, men också för att ta del av det vi gör inom ramen för skolutveckling och lärarutbildning.