Publicerad: 2019-04-04

Skytteanska samfundet prisar Glenn Sandström

NYHET Kungl. Skytteanska Samfundet har beslutat tilldela Glenn Sandström, docent i historia, samfundets pris på 40 000 kr till en yngre välförtjänt forskare inom humanistiska fakulteten vid Umeå universitet.

Text: Per Melander

Ur prismotiveringen:Glenn Sandström har en omfattande produktion efter disputationen med bland annat tolv engelskspråkiga referee-granskade artiklar, flera av dem i topprankade tidskrifter, enskilt eller i samarbete med andra. Han har en omfattande lista av konferensframträdanden och konferens-proceedings, också peer-review utvalda.”

Glenn Sandström säger att det är mycket glädjande och hedrande att få sin forskning uppmärksammad som högkvalitativ och bli uppmärksammad vid universitets årshögtid.

– Prissumman på 40 000 kronor kommer också väl i tid eftersom den kommer hjälpa mig att täcka de ökade levnadsomkostnader jag har då jag denna månad reser på gästforskarvistelse till University of Minnesota, för att besöka Minnesota Population Studies Centre som är en av världens största befolkningsvetenskapliga forskningsmiljöer, säger Glenn Sandström.

Har du fått pris förut?

– Nej det är första gången jag får ett pris för min forskning.

Vad jobbar du med just nu?

– Just nu jobbar jag främst med hur ökat ensamboendets över tid och rum avspeglar familjens förändrade funktioner i Sverige och andra Västländer samt konsekvenserna av att vara ensamboende förr och nu.

Historiedemografisk forskning

Glenn Sandström disputerade i november 2012 med avhandlingen Ready, Willing and Able: The Divorce Transition in Sweden 1915-1974. Arbetet behandlar skilsmässornas utveckling under 1900-talet i Sverige ur ett demografiskt perspektiv.

Intresset för historiedemografisk forskning har fortsatt under hans postdoktorperiod, inom vilken han ägnat sig åt fertilitetsvariationer i förhållande till individnivå och till samhällsförändringar under Sveriges välfärdsutbyggnad och ekonomiska utveckling.

Priset delas ut vid Umeå universitets årshögtid i oktober. I samband med det kommer han även att hålla en offentlig prisföreläsning och bidra till Skytteanska samfundets årsbok THULE.

Se även Glenn Sandströms vetenskapslunch: "1900-talets skilsmässorevolution i Sverige".