Publicerad: 2023-05-09 Uppdaterad: 2023-05-12, 13:44

Släck kunskapstörsten med en Pint of science

NYHET Vad är enterovirus för nåt? Hur kan vi leta liv på Mars? Varför är GMO-växter kontroversiella? Är det förflutna stängt och framtiden öppen? Den 22-24 maj anordnas Pint of Science av Umeå Postdoc Society på puben Elektra med roliga interaktiva populärvetenskapliga föreläsningar i vitt skilda ämnen.

Text: Ingrid Söderbergh

Jag kan inte vänta en sekund till med att få dela mina resultat med världen så jag är väldigt peppad!

En av deltagarna är doktoranden Kasturika Shankar. Hon har sett flera inspelade avsnitt av Pint of Science på Youtube och i fjol kollade hon in evenemanget live i Umeå och blev intresserad av att själv vara med.

– Som forskare har jag ett ansvar att dela med mig av min kunskap och expertis med samhället. Pint of Science är en perfekt arena för detta och ett perfekt sätt för mig att berätta om det jag brinner för. Dessutom är det väldigt motiverande att se folk dyka upp på puben för att höra mig prata, säger Kasturika Shankar. Hon är doktorand på Institutionen för medicinsk kemi och biofysik i Lars-Anders Carlson lab, vars forskargrupp är knuten till Umeå Center for Microbial Research (UCMR).

Förenkla men inte enkelt

Att förklara forskningen med enkla ord för allmänheten är den mest spännande delen av föreställningen menar hon. Hennes plan är att börja med grundläggande koncept så att alla är på samma sida och använda "icke-vetenskapliga" ord för att säkerställa att alla är inkluderade.

– Så här efter covid-19-pandemin tror jag att folk har en uppfattning om vad ett virus är så, så jag tror att alla kommer att kunna förstå mitt föredrag. Jag kommer att fokusera på mitt doktorandprojekt där jag ger en översikt över de frågor som jag vill besvara och beskriver varför min forskning om enterovirus är viktig. Föredraget har massor av interaktiva element, memes och illustrationer!

Hon fortsätter:

– Jag är inne på mitt sista år som doktorand så jag kan inte vänta en sekund till med att få dela mina resultat med världen så jag är väldigt peppad! Jag har aktivt deltagit i populärvetenskapliga evenemang under mina kandidat- och masterstudier men fått pausa lite under pandemin så jag är glad över att vara tillbaka på scenen!

Viktigt att kommunicera forskning

–  Jag känner mig väldigt entusiastisk men även lite nervös över att organisera ett så bra evenemang som möjligt för ”after work”-publiken, säger Krishna Chaitanya, postdoktor på Institutionen för medicinsk kemi och biofysik vid Umeå universitet. Han är medlem i Umeå Postdoc Society och  “city coordinator” för årets upplaga av Pint of Science i Umeå.

Han engagerar sig eftersom han tycker att det alltid borde finnas en koppling mellan det forskare gör i labbet och allmänheten och att det är viktigt att kommunicera vad grundforskningen kan bidra med till samhället.

– Att hitta talare har varit lite av en utmaning men nu har vi en mycket bra variation av ämnen för tre kvällar på puben Elektra. Jag hoppas våra talare är på topp och att publiken engagerar sig, säger Krishna Chaitanya.

Om Pint of Science

Pint of Science har sina rötter i ett initiativ från 2012 av en grupp brittiska doktorander och postdoktorer. Det finns inget fast format och frihet ges till de lokala arrangörerna för hur evenemangen sköts. Evenemangen syftar till att ha interaktiva inslag, från demonstrationer till frågesporter, underhållning eller robotar. Pint of Science i Umeå anordnas av Umeå Postdoc Society.

Måndag 22 maj

Klockan 18.00: "Social Simulation" med Maarten Jensen

Klockan 18.30: "The viral presentation" med Kasturika Shankar

Klockan 19.00: "Moral philosophy of procreation" med Kalle Grill