Publicerad: 2014-04-25

Sliperiet tar form

NYHET Mitt på Konstnärligt campus har under april månad en ny verksamhet slagit upp sina dörrar. Det är Sliperiet som ska bli en smältdegel för forskning, utveckling och innovation över olika discipliner och intresseområden.

– Satsningen på Sliperiet är unik, berättar vicerektor Agneta Marell. Miljön ska vara tillgängligt för hela universitetet – det ska bli en öppen och flexibel mötesplats. Forskare kan tillsammans med externa parter träffas i tvärvetenskapliga forskningsprojekt och lärare kan mötas för att utveckla nya utbildningsformer. Dessutom kan studenter och forskare komma hit med sina affärsidéer, och företag och organisationer kan få hjälp med sina problemställningar och få inspiration på Sliperiet.

Från och med april har husets tre våningsplan börjat fyllas med människor och aktiviteter. Inkubatorn Uminova Expression har sin vd Karl Hardell på plats. Kulturverket, Joyn Service Design och Interactice Institute är några av de företag som valt att förlägga sina arbetsplatser på Sliperiet och som flyttar in under våren. Till hösten kommer Sveriges första Fab Lab – ett toppmodernt laboratorium med avancerad teknik – att invigas. Där kommer det att vara möjligt att skapa modeller och prototyper med hjälp av 3D-skrivare, portalfräsar, laser- och vattenskärare. På Sliperiet finns också mötesrum, konferenslokaler och kafé.

Sliperiet har tre våningar och rymmer bland annat ett toppmodernt laboratorium med avancerad teknik, mötesrum, konferenslokaler, kafé och kontorsutrymmen för Uminova Expression och inhyrda företag.

– Tredje veckan i september räknar vi att det mesta är på plats. Då kommer vi också officiellt att inviga Sliperiet, berättar verksamhetschef Tapio Alakörkkö. Det blir en vecka med seminarier, prova-på-aktiviteter, presentationer och workshops.

På Sliperiet kommer det även att finnas utrustning och lokaler för olika typer av film- och ljudproduktion samt för att arbeta med textilier och digitalisering av rörelser.

Umeå kommun är en av Sliperiets samarbetspartner. Målet är bland annat att tillsammans med Umeå universitet bidra till att etablera kreativa och kunskapsintensiva företag i staden.

– Sliperiet är en viktig del i Umeås utveckling vilket förklarar kommunens medverkan i uppbyggnaden av Sliperiet och delägandet i Uminova Expression. Sliperiet kan också komma att intressera fler företag att etablera nya verksamheter i Umeå, säger Roland Carlsson, näringslivschef vid Umeå kommun.

Foto: Johan Gunséus

Bildtext: Linnéa Therese Dimitriou från Sliperiet föreläste fredagen den 25 april på Frukostklubben  som arrangerades av Sliperiet vid Umeå universitet, Umeå Näringslivsservice och Marknadsföreningen i Umeå.

Vill du samarbeta med Sliperiet?

Kontakta Linnéa Therese Dimitriou
: linnea.dimitriou@umu.se

Vill du använda Sliperiets lokaler?

Kontakta Jennie Vänman: jennie.vanman@umu.se

Redaktör: Petra Käck