Publicerad: 2023-09-28

Sluta skjuta upp - återkommande workshop med Studenthälsan

NYHET Att skjuta upp, prokrastinera, är vanligt. Upplever du att du skjuter upp saker så att du får problem? I Studenthälsans workshop "Sluta skjuta upp" får du veta varför vi prokrastinerar och vad du kan göra åt det, du får konkreta tips och verktyg för att komma igång med dina studier. Det här är en återkommande workshop som hålls varje tisdag i Universitetsbiblioteket, med start den 3 oktober. Du är välkommen att delta så många gånger du vill.

Det här brukar bli extra tydligt på universitetet där många kurser kräver väldigt mycket egen planering och självständigt arbete. När en inlämning ligger flera veckor in i framtiden och uppgiften känns krånglig är det faktiskt helt normalt att känna låg motivation att starta. Det fina är att det finns många psykologiska knep som gör det här mycket enklare berättar Joakim Abrahamsson, psykolog hos Studenthälsan.

För att studenter enkelt ska få tillgång till psykologiska tips och råd som gör det lättare att få studierna gjorda håller Studenthälsan en återkommande workshop på temat prokrastinering, uppskjutandebeteende, varje tisdag under höstterminen. Förutom en kort presentation om konkreta tips och verkgyg för att komma igång finns också möjligheten att utifrån de tips och verktyg som gåtts igenom, få individuell coahching från Studenthälsan. Eller så kan studenter fortsätta använda lokalen som en lugn studieplats.

Studenthälsan hoppas att studenter som har behov av att ta tag i sin uppskutandeproblematik tar tillfället och kommer till workshopen. Studenter kan delta så många gånger de vill i workshopen eftersom den är återkommande varje vecka avslutar Joakim.

Målgrupp för workshop: studenter vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i Umeå.

Ledare för workshopen: Joakim Abrahamsson, leg. psykolog, och Sara Rotter, leg. kurator samt Anita Karlsson leg. fysioterapeut.

Tid: varje tisdag kl. 8.30 till 10.00 med start den 3 oktober fram till den 12 december.

Plats: Learning Space i Universitetsbiblioteket, Campus Umeå universitet

Ingen anmälan krävs! Kaffe och te kommer finnas.

Läs och lär dig mer om prokrastinering

Om du vill ha mer information om vad prokrastinering, uppskjutandebeteende är kan du läsa mer på Studenthälsans webbsidor. Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Studenthälsan på telefon eller drop-in.