Publicerad: 2016-02-02

SM-framgångar bland Umeå universitets elitidrottsstudenter

NYHET Elitidrottsstudent Magdalena Olsson och Karl Dahlgren knep varsitt SM-guld under SM-veckan i Piteå. Även flera andra elitidrottsstudenter deltog i mästerskapen i Piteå med fina resultat.

Elitidrottsstudent Magdalena Olsson, svensk mästarinna i skidorientering jaktstart under SM-veckan i Piteå.

Flera elitidrottsstudenter vid Umeå universitet gjorde fina resultat under SM-veckan. Magdalena Olsson, student vid Orienteringens utvecklingscentrum (OUC) vid Idrottshögskolan, vann SM-guld i jaktstart i skidorientering. Även OUC-studenten Christian Spoerry fick kliva upp på pallen och ta emot ett SM-silver i jaktstart i skidorientering.

Elitidrottsstudent Karl-Johan Dyvik, även student vid Elitskidcentrum (ESC) vid Idrottshögskolan, vann ett U-23 guld i sprint längdskidor. Dyvik gjorde en fin tävling och blev åtta totalt i sprinten.

Elitidrottsstudent Karl Dahlgren försvarade sin titel och vann SM-guld i Jujutsu Fighting, - 62 kg. Elitidrottsstudent Gustav Eskilsson tog tillsammans med sitt lag CK Eskilsson SM-silver i curling.

Dubbla karriärer

Umeå universitetet ska enligt en policy fastställd av rektor möjliggöra kombinationen elitidrott och studier. Idrottshögskolan och Sveriges Lantbruksuniversitet, Umeå, har ett samverkansavtal gällande Elitidrott och studier som gör det möjligt för studenter vid Jägmästarprogrammet att kombinera sina studier med en elitidrottssatsning.

Till vardags studerar SM-medaljörerna:Magdalena Olsson vid Jägmästarprogrammet, SLU UmeåKarl Dahlgren vid LäkarprogrammetKarl-Johan Dyvik vid Högskoleingenjörsprogrammet i byggteknik
Gustav Eskilsson vid Högskoleingenjör Maskinteknik

SVT-intervju med Magdalena Olsson

Läs mer om: Elitidrott och studier - utmärkt kombination i Umeå!

Redaktör: Anna-Karin Eriksson