Publicerad: 2013-12-13

SM vecka samlar mästare i Umeå 2014

NYHET Umeå är utsedd att vara värdstad för SM-veckan vinter 2014 — en idrottsfest som ger mod, passion och gemenskap ett ansikte. Med Riksidrottsförbundet och Sveriges Television som ägare av projektet blir Umeå kommuns roll att skapa förutsättningar för att genomföra en av Sveriges största idrottsfester 14-19 januari.

SM-vecka ett stort och kraftfullt arrangemang
Först ut för kulturhuvudstadsåret 2014 är SM-veckan som inleds den 14 januari. Syftet med SM-veckan är att under en veckas tid genomföra svenska mästerskap i olika idrotter i en och samma stad. SM-veckan genomförs varje år, vinter respektive sommar, och sker på olika orter i Sverige. 2014 har Umeå fått värdskapet i sina händer.

Under vecka 3 kommer svenska mästare att koras inom 19 olika idrotter. På programmet finns bl.a. idrotterna längdskidor, skidorientering, skidalpinism, curling, rally, styrkelyft och dansgrenen boogie woogie. SM-veckan blir ett stort och kraftfullt arrangemang som ger idrottsstaden Umeå möjligheter att visa upp sig från sin bästa sida.

En idrottsfest för alla
SM-veckan vill ge så många människor som möjligt möjligheter att kunna ta del av Sveriges bästa idrottsutövare på plats, i media och framför Tv:n. Läs mer om SM-veckan, se program och få mer information om de olika idrotterna.

Idrottshögskolans medverkan
Under dagarna 14-19 januari kommer Idrottshögskolan att medverka i SM-veckan på många olika sätt. Idrottshögskolan kommer bl.a. ha en monter ståendes på mötesplatsen, informationsmaterial kommer även att finnas i den stora informationsdisken. Västerbottens Kuriren, VK, kommer att ha ett större reportage om idrottshögskolan i SM-bilagan. I bilagan kommer även elitidrottsstudenter som deltar i SM-tävlingarna att presenteras.

Övriga aktiviteter under SM-veckan är informationsträff gällande Idrottshögskolan och våra kompetenscentrum, tränarträff tillsammans med idrottsforskare Christer Malm samt delaktighet i Mötesplats SM-veckan. Västerbottens Idrottsförbund arrangerar flera föreläsningar och workshops där idrottens goda effekter visas upp, erfarenheter om bl.a. idrottsanläggningar och evenemang utbyts samt knyta kontakter för framtida gemensamma insatser för idrotten. Idrottshögskolan är stolt över att delta i Mötesplats SM-veckan den 17 januari med ett seminarium om hur utbildningar med relevans inom idrottsområdet, idrottsforskning och kombinationen elitidrott och studier samlas inom Idrottshögskolan. Elitidrottsavtal möjliggör dubbla karriärer för studenter som både satsar på sitt idrottande samtidigt som de får en akademisk utbildning.

I samarrangemang med SISU kommer Idrottshögskolan inbjuda till idrottslunch den 15 januari med föreläsare Andreas Hagström, processledare på SISU Idrottsutbildarna. Andreas kommer även att ge en föreläsning som enbart vänder sig till idrottsstudenter. Andreas Hagström kommer att föreläsa utifrån boken Framtidens idrottsförening och presentera ett antal starka och pågående trender samt skeenden i den miljö där idrottsrörelsen befinner sig och sedan utmana dig, din idrott och din idrottsförening i ett antal viktigt vägvalsfrågor.

Besök oss gärna under SM-veckan.

Redaktör: Anna-Karin Eriksson