Publicerad: 2017-02-09

Snabba filmklipp om Arktisforskare vid Umeå universitet

NYHET Arktis är i världens blickfång. Området står inför stora förändringar när jorden värms upp, något som hotar hela planeten. Men Arktis är så mycket mer. Ett urval forskare vid teknisk-naturvetenskaplig fakultet som forskar i arktiska frågor presenteras i ny film producerad av Umeå universitet.

Professor Jan Karlsson, föreståndare för Climat Impacts Research Centre, CIRC, är en av forskarna som medverkar i filmen.
Foto: Mattias Pettersson.

Vid Umeå universitet forskas mycket om klimat- och miljöfrågor, men också om hur det verkligen är att bo och leva i norr idag, och hur det kommer att vara i framtiden. Med sitt nordliga läge – och sin breda forskning – intar Umeå universitet en ledande position inom den arktiska forskningen.

Kommunikationsenheten har gjort en engelskspråkig film där ett urval arktiska forskare vid Umeå universitet presenteras.

Från teknisk-naturvetenskaplig fakultet figurerar Jan Karlsson, professor i akvatisk biogeokemi, CIRC, Richard Bindler, professor i paleolimnologi, Fredrik Almqvist, professor i organisk kemi, Thomas Olofsson, professor i energieffektivitet, Ellen Dorrepaal, doktor i växtekologi (CIRC) och Asta Pellinen-Wannberg, professor i fysik.

Redaktör: Ingrid Söderbergh