Publicerad: 2023-12-11

Snart blir det möjligt att sortera matavfall på universitetet

NYHET Universitetets arbete med att öka möjligheterna för studenter och medarbetare att sortera avfall fortsätter. Under 2024 ska möjlighet till sortering av matavfall införas vid pentryn och på vissa allmänna ytor.

Umeå universitet ska fortsätta utveckla möjligheterna för studenter och medarbetare att sortera sitt avfall. Anledningarna är bland annat att:

• Det införs ett nytt lagkrav gällande obligatorisk matavfallssortering 1 januari 2024.
  • Efterfrågan från universitetets verksamheter på mer kompletta sorteringsmöjligheter är stor.
  • Universitetet har ett inriktningsmål till 2030 som innebär att mängden brännbart avfall ska minska.

Källsortering ska införas i pentryn under 2024. Det gäller 30 studentpentryn och 282 personalpentryn. Det som ska kunna sorteras där är matavfall, plastförpackningar, pappersförpackningar, metallförpackningar samt restavfall. Fraktioner för matavfall ska även införas på vissa utvalda allmänna ytor, till exempel vid studieytor och i anslutning till kaféer.

Har du frågor kontakta

Carina Nyberg, projektledare, carina.a.nyberg@umu.se eller
Lisa Redin, miljö- och hållbarhetsstrateg, lisa.redin@umu.se