Publicerad: 2014-03-16

Sociologi i topp i internationell rankning

NYHET Sociologi är ett av fyra ämnen vid Umeå universitet som hamnar i topp när världens bästa lärosäten rankas ämnesvis i QS World University Rankings by Subject 2014.

QS World University Rankings publiceras av analysfirman QS Ltd. Resultaten bygger till hälften på enkätsvar från internationella forskare och rekryterare vid internationella företag och hälften på kvantitativa data, som till exempel citeringar.Sociologi vid Umeå universitet bedöms tillhöra de 150-200 bästa i världen, enligt undersökningen där drygt 3000 av världens främsta lärosäten ingår - och det är andra året i rad.Carita Bengs, prefekt vid Sociologiska institutionen, är glad för den fina placeringen i rankinglistan och säger:
- Vi hoppas att rankningen framöver ska kunna bidra till ännu bättre möjligheter att rekrytera studenter och personal till institutionen, tack vare att det syns att vi är en  "framgångsrik" institution.