Publicerad: 2015-03-24

Solförmörkelse med kreativa fysiker

NYHET Ett hundratal människor samlades utanför fysikhuset vid Umeå universitet för att följa solförmörkelsen den 20 mars 2015.

En hastig glimt med blotta ögat gav bevis på att solförmörkelsen verkligen skedde.

Runtom rymdfysikern Patrik Norqvist och några tekniska fysiker samlades många för att, via hans tubkikare, följa händelseförloppet som projicerades på ett vitt A4-papper.

Uppfinningsrikedomen var stor, de flesta använde olika redskap för att studera händelsen. Exempelvis solglasögon, specialglasögon, egentillverkade fotolådor, fotonegativ, CD-skivor, tubkikare och vanliga kikare.

Bildspel

Ett annat bevis på att solförmörkelsen verkligen ägde rum fick vi när vi följde TFE’s väderstation. Den har upprättats av institutionen för tillämpad fysik och elektronik (TFE). Väderstationen samlar in data var tionde minut och är placerad på taket till teknikuset på universitetscampus.

Solinstrålning under fredagens solförmörkelse från TFE:s vädersstation.

Grafen visar vädret, i det här fallet solinstrålningen de senaste 24 timmarna vid instutitionen. En tydlig dipp vid 11-tiden på grund av solförmörkelsen. På eftermiddagen kom snöovädret in och det avspeglar sig också i väderstationens data. Dessutom märktes en skillnad i temperaturen och ett annat slags ljus.

Redaktör: Maja Bonta