Publicerad: 2022-04-07

Sollefteåklass segrare i Teknikåttans regionfinal

NYHET Klass 8B Nipanskolan i Sollefteå tog hem regionfinalen i tävlingen Teknikåttan som i dag hölls vid Umeå universitet. På andra plats kom 8E Björkskateskolan i Luleå och trea blev 8A Svenstavikskolan i Berg.

Text: Ingrid Söderbergh

I regionfinalen fick de tre lagen, som tidigare under torsdagen vunnit sina semifinaler, svara på frågor om allt från olika motorer och deras principer och sjukdomsförlopp till upptäckter som gett Nobelpris och fotosyntesen. Sista frågan handlade om våra planeter.

Det blev en spännande final och det var poängmässigt mycket tajt mellan lagen efter halva tävlingen. Till slut stod 8B Nipanskolan som vinnare med 35 poäng. 8E Björkskataskolan fick 32 poäng och 8A Svenstavik skola 26 poäng.

Förstapriset är 10 000 kronor. Dessutom bjuds hela klassen på en resa till rikstävlingen vid Linnéuniversitet i Växjö den 19 maj. Andrapristagarna får 7 500 kronor till klasskassan och tredjepristagarna 5 000 kronor.

I regionfinalen deltog nio åttondeklasser från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Åre i väster:

8A Svenstavik skola, Berg
8E Björkskateskolan, Luleå
8B Nya Läroverket, Luleå
8B Residensskolan, Luleå
8B Nipanskolan, Sollefteå
8D Internationella Engelska skolan, Sundsvall
8D Minervaskolan, Umeå
8 Obbola skola, Umeå
8 Hallens Kyrkskola, Åre

Om Teknikåttan:

Teknikåttan är en rikstäckande tävling med syfte att väcka intresset för naturvetenskap, teknik och matematik bland ungdomar, att stimulera deras fantasi, kreativitet och uppfinningsförmåga, samt stärka deras självförtroende. Tävlingen arrangeras gemensamt av universitet och högskolor i Sverige, däribland Umeå universitet.

Läs mer om Teknikåttan

För mer information om Teknikåttan, kontakta gärna:

Anna-Lena Lindskog
Kommunikatör