Publicerad: 2022-02-16

Sommarkurser 2022: Materiell kultur i museer

NYHET Har du någon gång reflekterat över föremålens roll och syfte på museer? I sommar ger vid på institutionen för kultur- och medievetenskaper kursen "Materiell kultur i museer" som gör en djupdykning i just detta ämne.

Text: Jonas Vågström

Har du någon gång funderat på vilken roll och syfte föremål har i våra museer? Vill lära dig mer om vad materiell kultur betyder? Då är ”Materiell kultur i museer” något för dig!

Kursens innehåll

Kursen behandlar museologiska perspektiv på materiell kultur med fokus på föremålens roll i museer. Du får lära dig mer om vad ”materiell kultur” är, olika teoretiska och metodologiska aspekter av begreppet och om relationen mellan föremål, besökare och den museala kontexten.

Under kursen får du möjlighet att diskutera och analysera materiell kultur i relation till olika genrer av museer utifrån ett internationellt museologiskt forskningsperspektiv. Undervisningen innefattar litteraturstudier, analysövningar och skriftliga inlämningsuppgifter.

Den 18 februari öppnar ansökningsomgången för sommarkurserna.

Här kan du läsa mer om kursen och ansökan