Publicerad: 2024-03-20 Uppdaterad: 2024-03-22, 12:21

Sommarkurser ökar rejält i popularitet

NYHET Antalet sökande till årets sommarkurser vid Umeå universitet ökar med hela 64 procent jämfört med antalet ansökningar ifjol. I hela landet är ökningen 17 procent och den näst högsta antalet sökande sedan pandemiåret 2021, enligt nya data från Universitet- och högskolerådet (UHR). Populärast vid Umeå universitet är kursen "Dataanalys med R, del 1" och ”Kreativt skrivande A: Ett litterärt projekt”.

– Sommarkurser är en viktig del av det vi brukar kalla för det livslånga lärandet. Det vill säga att vi fortsätta att utbilda oss i vuxen ålder och kanske byter karriär eller kompetensutvecklar oss för att vi behöver det eller vill. Men för många är också sommarkurser ett första steg in i universitetsvärlden. Oavsett orsak är det kul att så många fler tar chansen att studera vid Umeå universitet i sommar, säger Cathrine Norberg, vicerektor med ansvar för utbildning.

Flest sökande har alltså "Dataanlys med R, del 1" "Kreativt skrivande A: Ett litterärt projekt" därefter följer "Introduktion till R", "Stora språkmodeller (LLM:er) inom datahantering" och "Utveckling av mobila applikationer". Totalt handlar det om 10 400 sökande jämfört med fjolårets 6 317.

Utbudet i landet ökar med tolv procent

Kursutbudet av sommarkurser i hela landet ökar med nära tolv procent jämfört med 2023. Drygt 62 procent av årets kurser i hela Sverige är distansutbildningar, en tydlig ökning jämfört med förra årets notering på 59 procent. Antagningsbeskeden går ut till alla sökanden den 25 april. Vad gäller höstens program och kurser har ansökningen just öppnat och sista ansökningsdag är 15 april.

All data är hämtad från UHR:s webbplats som du hittar här.