Publicerad: 2007-08-07

Sommarstudenter siktar mot rymden

NYHET 52 studenter lär sig i sommar mer om bemannad rymdfart. I dag föreläser bland annat Sven Grahn, expertkommentator under Christer Fuglesangs rymdfärd och senare i veckan Dag Linnarsson, som var med och valde ut Fuglesang till astronaut.

Rymdresor till Mars, rymdturism och astronautträning är några exempel på vad sommarkursen behandlar. Intresset för bemannad rymdfart sträcker sig utanför Sveriges gränser. De allra flesta studenter kommer från något annat land, framför allt från Storbritannien och Portugal.

I dag, tisdag den 7 augusti, föreläser Sven Grahn under förmiddagen. Han kommer då att tala om den historiska utvecklingen av bemannad rymdfart. Själv var han med och sköt de första svenska raketerna på sextiotalet och i december i fjol var han Rymdstyrelsens medieinformatör på Cape Canaveral när Christer Fuglesang var på väg mot den Internationella rymdstationen. Sven Grahn är kvar i Umeå under tisdag eftermiddag.

Onsdag förmiddag finns Dag Linnarson, fysiologiprofessor vid Karolinska Institutet, på plats. Han ska berätta om hur gravitationen påverkar vår kropp. Dag Linnarsson har jobbat med astronauter sedan 1980-talet och var också med och valde ut Christer Fuglesang till astronaut.

På torsdag förmiddag håller Carol Norberg, docent vid Umeå universitet, i en workshop om hur man sätter ihop en rymdbesättning. Vilka olika olika typer av människor behövs t.ex. under en rymdfärd till Mars?

Föreläsningarna äger rum i Triple Helix, Samverkanshuset. Nästa vecka kommer fler spännande aktiviteter att äga rum, mer information om detta kommer inom kort.

För ytterligare information, kontakta: Docent Carol Norberg Telefon: 070-279 39 99
E-post: summer@space.umu.se

Kurshemsida: www.irf.se/link/summer_university