Publicerad: 2006-02-26

Sparar kommunerna pengar på nätbaserade utbildningar?

NYHET Den frågan tänker Umeå universitet tillsammans med fyra andra europeiska universitet svara på i EU-projektet Economics of eLearning. På måndag den 27 februari är det avspark för projektet då forskare från de medverkande universiteten träffas i Umeå för att studera ekonomiska aspekter av IT och lärande. Umeå universitet initierade projektet och fungerar som dess koordinator.

Kostnaderna för nätbaserade kurser är högre än traditionella campusutbildningar, men ger samtidigt människor tillgång till utbildning på sin hemort. Projektet kommer att undersöka hur dessa kostnader står i relation till de mervärden som skapas. Andra frågor som ska undersökas är om nätutbildningar håller samma kvalitet som motsvarande på campus, och om studentens prestation är den samma i förhållande till den traditionella studentens.

Mikael Sjöberg vid Centrum för utbildningsteknik är koordinator för projektet och forskare från Centrum för regionalvetenskap och institutionen för Interaktiva media och lärande står för de vetenskapliga bidragen från Umeå universitet. Projektet består förutom av Umeå universitet av Université Nancy2, Frankrike, Politechnico di Milano, Italien, Open University of Catalonia, Spanien, samt Virtual University of Poland. Projektet löper över två år och avslutas den sista januari 2008.

Läs mer på: www.cut.umu.se/aktiviteter/elene/index_ee.htm?1,5,2

För ytterligare information: Mikael Sjöberg koordinator för eLene-EE Tel: 070-550 02 05
E-post: mikael.sjoberg@cut.umu.se

Redaktör: Carina Dahlberg