Publicerad: 2021-04-13

Sport och föräldraengagemang

NYHET Området Idrott, fysisk aktivitet och hälsa vid Institutionen för psykologi bjöd in Camilla Knight, professor i idrottsvetenskap med inriktning mot idrottspsykologi vid Swansea University i Wales, att hålla i ett högre seminarium.

Text: Ulrika Sahlén

Camilla höll i seminariet med titeln: Parenting a sporting superstar: Perceptions, problems, and potential solutions, där hon gick igenom både forskning om idrottsföräldraskap och hur vi kan tänka som idrottsföräldrar. Seminaret sändes på zoom och besöktes av representanter från nationella och regionala idrottsförbund, studenter, tränare, föräldrar och forskare.

Först gav Camilla en översikt av den forskning som finns om idrottsföräldrar där hon hade fokus på barnens upplevelser, av hur de vill att föräldrar ska bete sig på träning och tävling innan hon gick vidare till att prata om hur föräldrar upplever att ha idrottande barn.

Camilla gav tydliga exempel på de faktorer som påverkar idrottsföräldraskap samt även förslag på hur man som förälder kan tänka för att vara en så bra idrottsförälder som möjligt.

Presentationen avslutades med en frågestund där mycket kretsade kring överväganden som idrottsföräldrar har och vad vi borde göra för att ytterligare öka kunskapen om idrottsföräldraskap.

Lyssna på Camilla Knights seminarium här.