Publicerad: 2015-01-16

Språk öppnar dörrar – en arbetsmarknadsdag

NYHET En arbetsmarknadsdag för nya och gamla studenter anordnades av Institutionen för språkstudier 12 januari. Dagen riktade sig främst till studenter på kandidatprogrammet i språk och på fristående kurser på institutionen.

Florence Sisask, programansvarig för kandidatprogrammet, har suttit med i projektgruppen som anordnat dagen och är nöjd med hur dagen gick.

– I projektgruppen har både Victoria Sörensson från Externa relationer och studenter från kandidatprogrammet ingått och de har kommit med många idéer om hur vi kunde göra dagen så bra som möjligt. Vi fick ett riktigt bra program för dagen, med intressanta föredragshållare. Det blev också en bra uppslutning studenter, från flera olika språkkurser och våra två program på institutionen. De fick verkligen med sig nyttiga och konkreta tips från föreläsarna.

– Det är viktigt med praktiska inslag, speciellt på program och kurser som är väldigt teoretiskt inriktade, fortsätter Florence. Vi arrangerade den här arbetsmarknadsdagen för att studenterna ska få en inblick i hur arbetsmarknaden ser ut och vad man kan jobba med efter sina studier. Det finns många yrkesinriktningar som man kanske inte har tänkt på.

Under dagen fick studenterna, och några lärare från institutionen, lyssna på sju olika föredragshållare som alla kom från olika företag och myndigheter.

– Föredragshållarna berättade om vilken användning de själva har haft för sina språkkunskaper i sina yrkesroller, berättar Florence. Studenterna fick bland annat idéer om annorlunda karriärvägar, förslag på hur man hittar jobbannonser och tips om ämnen som är bra att kombinera med språkkunskaper, till exempel data- och statsvetenskap.

– Jag hoppas att vi kan ha fler sådana här dagar, säger Florence. Det är värdefullt för studenterna att få några broar till livet utanför akademin.

Redaktör: Veronica Wiman Nilsson