Publicerad: 2022-06-20 Uppdaterad: 2022-11-02, 15:16

Språkstudier står värd för forskningskonferensen Sig Writing

NYHET Sig Writing, som är en forskningskonferens som samlar 300 deltagare från hela världen inom skrivforskning, arrangerades i år av Institutionen för språkstudier vid Umeå universitet.

Text: Sandra Lundström

– Det här är en av de största forskningskonferenserna globalt inom området skrivforskning. Den anordnas vartannat år och i år är det första gången konferensen är vid Umeå universitet vilket är jätteroligt, säger Eva Lindgren, professor vid Institutionen för språkstudier.

Skrivforskning inkluderar flera dimensioner: Sig Writing samlar forskare som är intresserade av att förstå hur kognitiv och social utveckling påverkar skrivande, att utforma skrivundervisning i olika utbildningsmiljöer, eller att utforska skrivandets funktioner i olika sociala sammanhang.

– Teknik förändrar hur vi kommunicerar och hur vi uppfattar kommunikationssätt. Skrivandet har alltid varit viktigt för att få till demokratiska förändringar, och det kanske är ännu viktigare idag eftersom tekniken ger alla tillgång till skrivande, säger Eva Lindgren.

Att skriva och läsa på kulturarvsspråk

I år är temat för Sig Writing right to write och en av huvudtalarna är Hanna Outakoski, universitetslektor inom samiska, som talar om vikten av att skriva och läsa på kulturarvsspråk.

– Att skriva och läsa ett kulturarvsspråk är en rättighet som skyddas av många viktiga resolutioner och erkänns som en del av alla människors lika värde. Utveckling av litteracitet i arvspråket bidrar bland annat till att stärka ens identitet och till att berika kulturella uttryck.

– Utvecklingen av urfolksperspektiv i skrift är en viktig del när det gäller urfolksmedborgarskap och en demokratiseringsprocess som inkluderar de förtryckta rösterna, säger Hanna-Máret Outakoski.

Inför konferensen, 17–19 juni, hölls en forskarskola med 30 doktorander från tio olika länder, på temat Integrating multiple perspectives on writing.

Eva Lindgren