Hoppa direkt till innehållet

Information till studenter och medarbetare med anledning av covid-19 (Uppdaterad: 1 mars 2021)

printicon
Publicerad: 10 maj, 2005

Språkutbildning och IT – från vision till praktik

NYHET I dagarna möts 85 språkutbildare från 22 lärosäten på HUMlab för att diskutera ITs roll i framtidens lärande. – Symposiet ger ett unikt tillfälle till tanke- och erfarenhetsutbyte, säger Patrik Svensson, fil. dr i engelska och föreståndare på Humlab.

Språk har det inte lätt på svenska högskolor och universitet. Många språkutbildningar brottas med rekryteringsproblem och kurser får ställas in. Samtidigt är det få discipliner som har så lång tradition av att använda ny teknik. Språklärare var tidigt ute med användning av radio, TV, bandspelare och språklabb. Därför ligger symposiet ”Från vision till praktik” helt rätt i tiden.

Dagarna 11–12 maj möts 85 språkutbildare från 22 lärosäten i Umeå. De representerar inte mindre än 17 akademiska ämnen, bland annat: engelska, kinesiska, spanska, tyska, klassiska språk, baltiska språk och svenska som andraspråk. Deltagarna får lyssna till både nationella och internationella talare.

Men symposiet äger inte rum i det typiska akademiska rummet. I Humlabs spännande och annorlunda teknikmiljö kan man mötas och interagera under två dagar. Det blir prova-på-pass och workshops och vissa deltagare och internationella experter deltar i virtuella världar som projiceras på stora skärmar i Humlab.

Framtidens texter i lärandet

– Symposiet erbjuder ett unikt tillfälle till tanke- och erfarenhetsutbyte mellan forskare, lärare och andra språkutbildare, säger Patrik Svensson, fil. dr i engelsk språkvetenskap och föreståndare på Humlab. Vilken roll får till exempel nya texter – webbsidor, cybertexter, wikis och datorspel – i framtidens lärande? Eller kommunikationsformerna instant messaging och bloggar? 

– En del av diskussionerna kommer säkert också att handla om mobilt lärande, onlinekurser, talvärldar och interkulturella projekt, spår Patrik Svensson. 

– Det är givetvis också viktigt att vara kritisk och att sätta in informationstekniken i ett pedagogiskt och språkutbildningsmässigt sammanhang. Med så kompetenta och engagerade deltagare och talare finns det utmärkta förutsättningar. Dessutom är vi glada över studentpanelen som är synnerligen aktiv och som kommer att synas och höras genom hela symposiet.

Bakom symposiet står det nationella nätverket ITAS – Nätverket för informationsteknik i akademisk språkutbildning som bildades 2001 och som hittills arrangerat en mängd aktiviteter på området.

Läs mer om symposiet:

www2.humlab.umu.se/symposium2005/bakgrund.htm

Läs mer om ITAS:

www.humlab.umu.se/itas/default.asp

Mer information: patrik.svensson@humlab.umu.se

Redaktör: Helena Vejbrink