Publicerad: 2003-10-28

Språkvårdsfestival 2003!

NYHET Tisdagen den 28 oktober är det åter dags för språkvårdsfestival vid Umeå universitet. Detta blir den tolfte i ordningen!

Som en röd tråd genom årets program går Skrivandet. Dekanus, professor Lars-Erik Edlund, Umeå universitet, inleder med att tala om Det folkliga skrivandet och fil. dr. Siv Strömkvist, Uppsala universitet, talar om Konsten att skriva.

Eftermiddagen vigs åt det nya skrivandet. Doktorand Anna Greggas Bäckström berättar om ungdomars skrivande på dialekt och fil. dr. Jonas Carlqvist om Att läsa och skriva på webben. Dessutom gästas festivalen av Ulf Teleman, prof. em. Lunds universitet, som talar om Språkvård och språkpolitik. Fil. dr. Anders Sigrell, Umeå universitet, som talar om Antika retorikövningar för modern undervisning.

Årets författarbesök är Åke Lundgren som under sitt författarskap har gjort sig känd för skildringar av Norrland, såväl i historisk tid som under 1900-talet.

Tid och plats: 28 oktober 9.15–17.00, Hörsal G

Detaljerat program med tidsangivelser finns på adress:

www.umu.se/humfak/aktuellt/sprakvardsfest.html

För mer information, kontakta Gunvor Flodell 090-786 67 82 eller Åke Jonsson 090-786 96 54.

Redaktör: Helena Vejbrink