Publicerad: 2007-10-02

Sputnik fyller 50! Kalas på Umevatoriet

NYHET Rymdåldern säjs ha börjat den 4 oktober 1957. Då sköt Sovjetunionen upp den första satelliten – Sputnik 1. Femtioårskalaset uppmärksammas på Umevatoriet, bl.a. med invigning av en skulptur som klass 4 från Hörnefors skola gjort om norrskensforskning.

Sputnik 1 vägde 84 kg och hade en diameter på 58 cm. I satelliten hade man placerat en radiosändare som kunde höras som "pip" på radiosändare världen över. En månad efter Sputnik 1 skickade ryssarna upp nästa satellit, Sputnik 2, en 508 kg tung kapsel med en hund i. På hunden som kallades Laika var instrument kopplade för att mäta hur tyngdlösheten påverkade en levande varelse. Rymdkapplöpningen var i full gång.

– Det är många som har minnen av uppskjutningen av Sputnik, samtidigt finns det många yngre som inte har en aning om vad det är för något. För alla nostalgiker och andra nyfikna har vi gjort en modell av Sputnik, säger rymdfysikern Gabriella Stenberg.

Hon kommer kl 20.15 den 4 oktober att hålla en föreläsning under rubriken ”50 år i rymden”. Under kvällen invigs även konstverket Reconnection-Omkoppling i samarbete med Kulturverket och elever från åk 4 i Hörnefors skola. Konstverket är barnens egen tolkning av Gabriella Stenbergs forskning om norrsken och arbetet har genomförts inom Kulturverkets projekt Rymdens UppKonst. Det hela började med att Gabriella Stenberg berättade om sin forskning för eleverna. Kulturverkets konstnärliga ledare ledde samtalet om konstbegreppet med barnen som sedan bestämde sig för att designa en skulptur för att göra konst av sina nya kunskaper. Theresa Berg, Designhögskolan gjorde som barnen sade och visade att barns/ungas kompetens, kreativitet och idérikedom är användbar även i professionella sammanhang.

Journalister är välkomna att delta under vernissagen som äger rum torsdag 4 oktober 2007 kl 18.30 på Umevatoriet. Plats: Umevatoriet, Umestans företagspark
Tid: 4 oktober kl 18.30-22.00, Umevatoriet öppnar för allmänheten kl 20.00.

Se även:
www.teknat.umu.se/umevatoriet
www.umea.se/kulturverket

För mer information om Sputnikfirandet, kontakta: Gabriella Stenberg Telefon: 070-289 64 97
E-post: gabriella.stenberg@space.umu.se

För mer information om Kulturverkets konstprojekt, kontakta: Margareta Ling Telefon: 090-16 32 27 eller 070-361 32 27
E-post: margareta.ling@umea.se

Redaktör: Karin Wikman